پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 215266
وقتي سيبيل ليدرها را چرب نکني مي گويند مرگ بر مايلي کهن/کي روش در ورزشگاه آزادي چرت مي زند!
تاریخ انتشار : 1395/03/29 08:48:41
نمایش : 1250
سرمربي اسبق تيم ملي فوتبال ايران گفت:وقتي تيم پرسپوليس شکست مي‌خورد و مثلا من مايلي‌کهن سرمربي هستم و سبيل اين ليدرها را چرب نکرده‌ام شعار مرگ بر مايلي‌کهن سر مي‌دهند و تماشاگران هم که در آن لحظه ناراحت و احساسي هستند با اين افراد هم‌صدا مي‌شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، در اين روزهاي تعطيلي فوتبال که پر است از اخبار عجيب و غريب، محمد مايلي‌کهن بهترين فرد براي بيان نظراتش است تا مثل هميشه حرف‌هايش را بدون مصلحت‌انديشي بگويد و در مورد خيلي از مسائل که برخي از کارشناسان ترجيح مي‌دهند اظهارنظر نکنند، صحبت کند.

 با مايلي‌کهن در مورد مسائل اخير فوتبال از فروش امتياز تيم نفت به ملوان تا رياست مهدي تاج در فدراسيون فوتبال گفت‌وگويي به شرح زير انجام داديم. البته مايلي‌کهن که چند ماهي است در انزلي به سر مي‌برد ابتدا در مورد شرايط زيست محيطي اين شهر مسايلي را بيان کرد که مي‌تواند براي فعالان محيط زيست و حتي مسئولان شهري انزلي قابل توجه باشد.

چند ماهي است در تهران حضور نداريد؟

بله سه ماه است که در انزلي هستم و يک ويلا در اين شهر مي‌سازم. اين شهر زادگاهم است پدر و مادر خدابيامرزم در اين شهر زندگي کرده‌اند و تمام اقوام من در اين شهر هستند. با اين حال در انزلي چيزهايي را مي‌بينم که براي آينده اين شهر خطرناک است. پيشرفت اين شهر نسبت به شهرهاي ديگر بسيار جزئي است. من سال 1376 به برزيل براي کلاس مربيگري رفته بودم. اين کشور 7 هزار و 500 کيلومتر ساحل دارد. نوع ماسه‌اي که در اين ساحل وجود دارد مثل شکر است و ماسه‌ها شفاف و تميز هستند. ساخت و ساز زيادي در ساحل نمي‌بينيد و بيشتر ساحل و اقيانوس را نظاره مي‌کنيد. ساحل‌هاي برزيل پر است از زمين فوتبال ساحلي، واليبال ساحلي و هندبال ساحلي و جاده سلامتي و پياده‌روي و دوچرخه‌سواري در آن است اما در انزلي که 6-7 کيلومتر بيشتر ساحل ندارد ساخت و سازها با مصالح بي‌کيفيت انجام شده. پلاژها با تيرهاي چوبي و شيرواني‌هاي کج و معوج است. ساحل با سيم خاردار و چوب تکه تکه شده است در حالي که ساحل يک محل عمومي است. متاسفانه فاضلاب شهري هم مستقيما وارد مرداب انزلي مي‌شود و هيچ کس به اين مسائل توجه شايسته‌اي ندارد. نمي‌خواهم بگويم مسئولان بي‌توجه هستند اما انزلي نيازمند يک اتاق فکر است. اينکه به مرداب انزلي رسيدگي شود در ورودي شهر چشم‌انداز زيبايي ببينيم. در انزلي حتي يک ميداني که قابل  توجه باشد و چشم‌نواز ديده نمي‌شود. بعد از 12 سال پل انزلي دوطرفه شده اما بعد از طي کردن مسافتي دوباره اين جاده قطع مي‌شود و شاهد ترافيک هستيم. در رشت شهرداري وجود دارد که به آن شهر به خوبي توجه مي‌کند. به نظرم مسئولان انزلي حتي بايد تهران را الگوي خود قرار بدهند. تهران با جمعيت زيادي که دارد پارک‌ها و فضاهاي سبز خوبي در آن ساخته شده. اين مسائلي که گفتم هم مربوط به آينده انزلي است و هم به مسائل زيست‌محيطي و آبزيان ارتباط مستقيم دارد که بايد به آنها توجه شود.

 

با خريد امتياز تيم نفت توسط ملوان موافقيد؟

من در کل مخالف خريد و فروش تيم‌ها هستم اما اينکه با فروش امتياز تيم نفت به ملوان نگاه خاصي شود و موضع‌گيري در مورد اين تيم انجام شود مخالفم زيرا خريد و فروش امتياز تيم‌ها مسبوق به سابقه در فوتبال ما بوده است. مگر فولاد نوين امتيازش را به استقلال اهواز نفروخت. مگر سپاهان نوين امتياز خود را به فولاد خوزستان واگذار نکرد پس چرا اکنون که ملوان امتياز تيم تهران را خريده اين همه شلوغ‌بازي مي‌شود؟ 

 مي‌گويند امتياز استان تهران را به استان ديگر نبايد فروخت؟

مگر سپاهان نوين سهميه استان اصفهان نبود، پس چرا سر از خوزستان درآورد؟! پس چرا اکنون در مورد ملوان چنين موضع‌گيري مي‌شود مگر همين پاس در تهران به ليگ پايين‌تر در بعد از انقلاب سقوط نکرد چرا مي‌گويند چون پاس به همدان رفته سقوط کرده است يا راه‌آهن در تهران از ليگ برتر سقوط نکرد؟ ضمن اينکه به نظر من همه جاي ايران سراي من است. خوزستان، مازندران، گيلان همه اينها در کنار هم کشور عزيزمان را تشکيل مي‌‌دهند. البته من هم اعتقاد دارم وقتي تيمي فوتبالي سقوط کرد، بهتر است فوتبالي بالا بيايد اما خريد و فروش امتياز در فوتبال ايران مسبوق به سابقه است.

حميد عليدوستي سرمربي تيم نوجوانان ايران برکنار و اعلام شد به خاطر باخت در بازي‌هاي تدارکاتي اخراج شده است؟

مگر تيم حميد عليدوستي به مرحله بعد صعود نکرد؟! آيا هيچ تيمي نبايد بازنده شود؟ البته بعيد مي‌دانم معيني چنين حرفي را زده باشد زيرا او يکي از افرادي است که هميشه در فوتبال حضور داشته و تحصيلات عاليه دارد. من البته با حميد خان عليدوستي تماس نداشتم اما شايد خودش بنا به مشکلاتي که داشته نخواسته ادامه همکاري بدهد. لفظ برکناري در شان حميد عليدوستي نيست. او بازيکن بزرگ و با اخلاقي بود و يک مربي خوب است. هيچ وقت اهل شلوغ‌بازي و مظلوم‌نمايي نبوده و نيست. تاکنون چند مصاحبه از حميد عليدوستي خوانده‌ايد؟

 

عليدوستي اصلا اهل مصاحبه نيست...

بله دقيقا همينطور است. من سر تمرين تيم هاي ملي نوجوانان و جوانان مي‌رفتم. واقعا دلم براي حميد عليدوستي و علي دوستي مي‌سوخت. به بازيکنان و همين مربيان تيم‌هاي ملي نوجوانان و جوانان لباس‌هايي مي‌دادند که از همان ابتدا هم قيافه آنچناني نداشت و آنقدر اين گرمکن‌ها و پيراهن‌ها را شسته و پوشيده بودند که از ديدن اين پيراهن‌ها و گرمکن‌ها چندش‌تان مي‌شد. زمين تمرين آنها مثل سيم ظرفشويي بود و بازيکن وقتي به زمين مي‌خورد پوستش کنده مي‌شد. زمين شماره يک کمپ تيم ملي هم مختص کي‌روش بود و اين زمين را نه به کسي اجازه مي‌داد از آن استفاده کند و نه خودش استفاده مي‌کرد.

 نظرتان در مورد اعضاي هيات مديره جديد دو باشگاه استقلال و پرسپوليس چيست؟

در هيات‌مديره پرسپوليس يک نفر به فوتبال روز دنيا آگاهي داشت که او را هم برکنار کردند. حسين عبدي واقعا به فوتبال روز دنيا آشنا بود. البته براي جعفر کاشاني و محمد زادمهر احترام قائل هستم اما آنها با فوتبال روز دنيا فاصله دارند.

 

و هيات‌مديره استقلال؟

در هيات‌مديره استقلال مسعود معيني حضور دارد. از کردنوري هم شناخت دارم. او يکي از خوب‌هاي فوتبال ما بوده و فردي بسيار متين بود که از هيات‌مديره استقلال رفت.

 هواداران استقلال وزير ورزش را طرفدار پرسپوليس ناميدند و عکس او را با پيراهن پرسپوليس مونتاژ کردند. نظرتان در مورد اين مسئله چيست؟

طرفداران واقعي استقلال و پرسپوليس فرصت چنين کاري را ندارند. اينها يکسري افراد خاص هستند که به آنها ليدر مي‌گوييم. در هيچ جاي دنيا و کشورهايي که صاحب سبک در فوتبال هستند ليدر نداريم اما فوتبال ما ليدر دارد.

 ليدرها در فوتبال ما براي خودشان قدرت دارند...

اينها ليدر نيستند، باج‌گير هستند و براساس مبالغي که از اين و آن و حقوقي که مي‌گيرند، حقوق‌هايشان تغيير مي‌کند. تماشاگران واقعي استقلال و پرسپوليس وقت چنين‌ کارهايي را ندارند. البته وقتي تيم پرسپوليس شکست مي‌خورد و مثلا من مايلي‌کهن سرمربي هستم و سبيل اين ليدرها را چرب نکرده‌ام شعار مرگ بر مايلي‌کهن سر مي‌دهند و تماشاگران هم که در آن لحظه ناراحت و احساسي هستند با اين افراد هم‌صدا مي‌شوند.

 ممد بوقي در زماني که شما بازي مي‌کرديد معروف‌ترين بوقچي پرسپوليس بود. او هم از بازيکنان پول مي‌گرفت؟

آن خدابيامرز انسان با شرفي بود و با شرافت زندگي مي‌کرد. او از شمال ماهي مي‌‌آورد و مي‌فروخت. حالا شايد ماهي مثلا 50 تومان قيمت داشت و شما از او 70 تومان ماهي را مي‌خريديد اما هيچ وقت نمي‌گفت اگر از من ماهي نخريد، برايتان بوق نمي‌زنم. البته اين جريان دوسويه است و فقط ليدرها مقصر نيستند. من مربي و بازيکن هم مقصريم البته در برخي مواقع مديران هم مقصر هستند. اگر از اين ليدرها فيلم گرفته شده باشد، مشخص مي‌شود چند درصد اين آقايان طرفدار اصيل استقلال و پرسپوليس هستند. آنها بدون چشم‌داشت از تيمي حمايت نمي‌کنند و منافع دارند.

 جام ملت‌هاي اروپا را مي‌بينيد؟ طرفدار کدام تيم هستيد؟

من طرفدار همه تيم‌ها هستم. البته شخصيت تيمي آلمان را خيلي دوست دارم. اين تيم در همه زمينه‌ها قابل تحسين است. از نظر قيافه بازيکنان گرفته تا تلاش بازيکنان و همدلي‌شان. چند بازيکن آلمان را مي‌بينيد که خالکوبي داشته باشند؟

 دقت نکرديم.

فقط بوآتنگ خالکوبي دارد که او هم بازيکن دورگه‌اي است.

 فکر مي‌کنيد کدام تيم قهرمان جام ملت‌هاي اروپا شود؟

من در اين مورد فکر نمي‌کنم سعي مي‌کنم از ديدن بازي‌ها لذت ببرم. تيم آلباني که محلي از اعراب در فوتبال دنيا ندارد در دقيقه 90 به فرانسه که ميزبان مسابقات است بازنده مي‌شود يا تيم ايسلند را ببينيد چقدر خوب بازي مي‌کند آن وقت ما يک ربع مقابل آرژانتين در جام جهاني خوب بازي کرده‌ايم به به و چه چه مي‌کنيم. اصلا ما چرا نبايد آرژانتين را ببريم؟ اگر قرا راست به آرژانتين ببازيم، بهتر است که با مربيان ايراني بازنده شويم يا مربيان خارجي که کمتر براي ما کلاس مي‌گذارند و نگاه بالا به پايين ندارند. يکي از گران‌ترين مربيان را آورده‌ايم. 5 سال هم تيم را در اختيارش گذاشته‌ايم الان هم که در ايران نيست.

کي‌روش از باشگاه‌ها خواسته از ملي‌پوشانشان در تمرينات بدنسازي استفاده نکنند. اين خواسته منطقي است؟ برانکو هم با اين خواسته مخالف است.

اين خواسته نبوده دستور بوده. اگر يک مربي ايراني به جاي برانکو بود اکنون او را به مخالفت با تيم ملي متهم مي‌کردند اما اين از اصول ابتدايي فوتبال در دنيا است که بازيکن مال باشگاه است. باشگاه‌ها اختيار بازيکنان را دارند نه سرمربي تيم ملي که فقط سه ماه در ايران حضور دارد. مربي مثل برانکو که مربي باشگاهي است 10 ماه در ايران حضور دارد اما سرمربي تيم ملي سالي سه ماه بيشتر در ايران نيست. تعامل او با باشگاه‌هاي ما بي‌نظير بوده است! چند بار کي‌روش را در ورزشگاه‌هاي ايران ديده‌ايد؟

 او معمولا به ورزشگاه آزادي مي‌رود...

بله در آنجا هم چرت مي‌زند اما يوآخيم‌ لوو حتما ديوانه است که از آلمان به انگليس مي‌رفت تا بازي دو بازيکن تيم ملي آلمان را ببيند.

نظرتان در مورد رياست مهدي تاج بر فدراسيون فوتبال چيست؟

به نظر من مهدي تاج را بايد استقلال يا تاج سابق ناميد! زيرا اسم استقلال ابتدا تاج بود و بعد تبديل به استقلال شد! پس به مهدي تاج هم يا همان تاج سابق يا استقلال بابت رياستش در فدراسيون فوتبال تبريک مي‌گويم. من در مورد رياست او تاکنون صحبت نکرده بودم. اميدوارم ايشان در فدراسيون فوتبال موفق شوند و در واقع شاهد عملکردي مشابه 8 سال گذشته فدراسيون فوتبال نباشيم. البته نمي‌شود گفت تاج يا همان تاج سابق نقشي در فدراسيون فوتبال کفاشيان نداشته است. به هر حال تاج نايب‌رئيس کفاشيان بود و اکنون اين دو جابه‌جا شدند. يادمان نرود فدراسيون فوتبال فقط متعلق به تيم ملي، بازيکن ملي، مربيان، داوران، باشگاه‌ها و ... نيست. فدراسيون فوتبال متعلق به همه اين نفرات است. بنابراين اگر مربي يا بازيکن يا داور حقي دارد فدراسيون بايد حق اور ا بگيرد و بدهد اما ما شاهديم که برخي مربيان و بازيکنان با وجود آنکه حکم کميته انضباطي را هم دارند اما نتوانسته‌اند به طلب‌شان برسند وقتي خود فدراسيون به راي کميته انضباطي يا همان رکن قضايي‌اش بي‌توجه است ديگر چگونه مي‌توان از افراد ديگر انتظار داشت که به فدراسيون احترام بگذارند. تاکيد مي‌کنم بهتر است در اين زمينه هم مثل همه زمينه‌ها به قانون عمل شود و فدراسيون مدافع حقوق بازيکن، مربي، باشگاه‌ها و ... باشد. ما مملکت غني از استعداد داريم و اميدوارم که اين استعدادها کشف و شناسايي شود.

منبع:فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html